Top 6 Daftar Merk HP China Terbaik di Indonesia

Berbicara mengenai persaingan Daftar Merk HP China diindonesia sangat berkembang terutama pada benua asia sudah mulai untuk memproduksi smartphone sendiri, inilah daftar merk hp china.

Dibawah ini adalah daftar merk Hp china yang diurutkan berdasarkan trend pasar smartphone diindonesia terutama penguasa pasar smartphone diindonesia.

Oppo

daftar merk hp china

Daftar Merk HP China yang pertama adalah Oppo Electronics Corp harfiah Guangdong Oppo Mobile Communications Co, Ltd adalah perusahaan elektronik konsumen dan komunikasi seluler Tiongkok yang berkantor pusat di Dongguan, Guangdong, Tiongkok dan dikenal dengan ponsel cerdas, pemutar Blu-ray dan perangkat elektronik lainnya.

Baca juga : Top 4 Smartphone dengan Kualitas Kamera Terbaik tahun Ini

Produsen ponsel cerdas terkemuka, OPPO adalah merek ponsel cerdas teratas di Tiongkok pada tahun 2019 dan menduduki peringkat nomor 5 di seluruh dunia. OPPO merupakan bagian dari BBK Electronics, bersama dengan Vivo dan Realme.

Daftar Merk HP China OPPO terdaftar di Tiongkok pada tahun 2001 dan diluncurkan pada tahun 2004. Sejak itu, merek ini telah berkembang ke seluruh bagian dunia.

Pada bulan Juni 2016, OPPO menjadi produsen ponsel cerdas terbesar di Tiongkok, menjual ponselnya di lebih dari 200.000 outlet ritel.

VIVO

daftar merk hp china

Daftar Merk HP China selanjutnya berasal dari Vivo Communication Technology Co. Ltd. ialah sebuah syarikat teknologi China yang dimiliki oleh BBK Electronics yang membuat telefon pintar, aksesori telefon pintar, perisian, dan perkhidmatan dalam talian.

Ia ditubuhkan pada tahun 2009 di Dongguan, China. Syarikat ini mengembangkan perisian untuk telefon mereka seperti Vivo App Store, iManager termasuk dalam sistem operasi berasaskan Android mereka yang dipanggil Funtouch OS.

Daftar Merk HP China Vivo menyertai kedudukan pembuat telefon pintar teratas pada suku pertama 2015 dengan bahagian pasaran global sebanyak 2.7%. Dengan pusat penyelidikan dan pembangunan di Shenzhen dan Nanjing, syarikat itu mempekerjakan kakitangan 1,600 R & D pada Januari 2016.

Pada Oktober 2015, Vivo menjadi penaja utama Liga Perdana India di bawah perjanjian selama dua tahun bermula pada musim 2016. Pada bulan Julai 2017, perjanjian tersebut telah dilanjutkan sehingga 2022.

Pada bulan Jun 2017, Vivo mencapai perjanjian penajaan dengan FIFA untuk menjadi jenama telefon pintar rasmi Piala Dunia FIFA 2018 dan 2022. Syarikat itu juga menjadi penaja tajuk Pro Kabaddi India.

Vivo kini mempunyai perjanjian penajaan dengan Persatuan Bola Keranjang Kebangsaan AS di China, dengan pemain Golden State Warriors, Stephen Curry mengesahkan jenama di China dan Filipina.

Xiaomi

daftar merk hp china

Daftar Merk HP China yang satu ini berasal dari Xiaomi Corporation adalah syarikat elektronik Cina yang beribu pejabat di Beijing. Xiaomi membuat dan melabur dalam telefon pintar, aplikasi mudah alih, komputer riba, dan elektronik pengguna yang berkaitan.

Xiaomi melancarkan telefon pintarnya yang pertama pada bulan Ogos 2011 dan dengan cepat mendapat bahagian pasaran di China untuk menjadi syarikat telefon pintar terbesar di negara ini pada tahun 2014.

Pada permulaan Q2 tahun 2018, Xiaomi adalah pengeluar telefon pintar keempat terbesar di dunia, yang memimpin pasaran kedua terbesar, China, dan pasaran kedua terbesar, India.

Xiaomi kemudiannya mengembangkan rangkaian elektronik pengguna yang lebih luas, termasuk ekosistem peranti rumah pintar (IoT).

Baca juga : Cara Menghidupkan Smartphone Samsung yang Mati  secara Tiba – Tiba

Xiaomi mempunyai 15,000 pekerja[13] di China, India, Malaysia, Singapura dan berkembang ke negara-negara lain termasuk Indonesia, Filipina, dan Afrika Selatan.

Menurut Forbes, Lei Jun, pengasas dan CEO, mempunyai nilai bersih AS $ 12.5 bilion. Beliau adalah orang terkaya China ke-11 dan ke-118 di dunia.

Xiaomi adalah permulaan teknologi paling berharga ke-4 dunia setelah menerima pembiayaan sebanyak AS $ 1.1 bilion daripada para pelabur, menjadikan penilaian Xiaomi lebih daripada US $ 46 bilion.

Lenovo

daftar merk hp china

Lenovo Group Ltd. atau Lenovo PC International, dipendekkan kepada Lenovo, ialah syarikat teknologi multinasional China dengan ibu pejabat di Beijing, China dan Morrisville, North Carolina, Amerika Syarikat.

Lenovo mereka bentuk, membangunkan, mengeluarkan dan menjual komputer peribadi, komputer tablet, telefon pintar, stesen kerja, pelayan, peranti penyimpanan elektronik, perisian pengurusan IT, dan televisyen pintar.

Lenovo adalah penjual komputer peribadi terbesar dunia dengan jualan unit dari 2013 hingga 2015. Ia memasarkan komputer ThinkPad komputer notebook, IdeaPad, Yoga dan Legion komputer riba komputer riba, dan komputer meja IdeaCentre dan ThinkCentre.

Lenovo mempunyai operasi di lebih daripada 60 negara dan menjual produknya di sekitar 160 negara. Kemudahan utama Lenovo terletak di Beijing dan Morrisville, dengan pusat penyelidikan di Beijing, Shanghai, Shenzhen, Xiamen, Chengdu, Nanjing, dan Wuhan di China.

Mereka juga merilis di daerah Yamato di Wilayah Kanagawa, Jepun dan Morrisville di Amerika Syarikat. Ia juga mempunyai usaha sama dengan NEC, Lenovo NEC Holdings, yang menghasilkan komputer peribadi untuk pasaran Jepun.

Huawei

daftar merk hp china

Huawei Technologies Co. Ltd. merupakan syarikat multinasional China yang menghasilkan alat-alat rangkaian telekomunikasi yang berpusat di Shenzhen, Guangdong.

Syarikat tersebut merupakan pembuat alat-alat telekomunikasi yang terbesar di dunia dan mengambil alih tempat pertama Ericson pada tahun 2012.

Huawei ditubuhkan oleh bekas pegawai tentera Ren Zhengfei pada tahun 1987 sebagai syarikat sendirian yang dimiliki oleh pekerja-pekerjanya.

Misi terasnya adalah untuk membina rangkaian telekomunikasi, membekalkan perkhidmatan khidmat nasihat dan alat-alat operasi kepada pasaran pengguna.

Huawei mempunyai lebih dari 140,000 pekerja dan 46% daripadanya melibatkan diri dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D).

Huawei mempunyai 21 institut R&D di banyak negara termasuk China, Amerika Syarikat, Kanada, UK, Pakistan, Jerman, Colombia, Sweden, Ireland, India, Rusia dan Turki, dan US$5 bilion dilaburkan dalam R&D pada tahun 2013.

Pada tahun 2010, Huawei merekodkan keuntungan sebanyak 23.8 bilion CNY (3.7 billion USD). Produk dan perkhidmatannya digunakan di lebih dari 140 negara dan Huawei member perkhidmatan kepada 45 daripada 50 operator telekom yang terbesar di dunia.

Realme

daftar merk hp china

Realme adalah produsen smartphone yang berbasis di Shenzhen, Tiongkok. Merk realme didirikan pada 4 Mei 2018 oleh Sky Li, dengan beberapa anak muda lainnya yang berkecimpung di industri smartphone dari beragam negara.

Realme pertama kali muncul di Tiongkok tahun 2010 sebagai “OPPO Real”. Itu merupakan sub-brand dari OPPO Electronics Corporation sampai realme memisahkan bisnisnya pada 2018, lalu menjadi perusahaan yang independen.

Pada 30 Juli 2018, mantan wakil presiden OPPO dan presiden OPPO divisi bisnis luar negeri Bingzhong Li (Sky Li) mengumumkan pengunduran dirinya dari OPPO.

Dengan niat untuk mendirikan realme sebagai merk yang independen pada laman mikroblobing Weibo. Ia fokus menciptakan ponsel yang menggabungkan antara perfroma yang cepat dan desian yang modis.

Realme mengusung brand spirit baru dengan semangat “Dare to Leap”. Sebuah brand spirit yang menggambarkan keberanian anak muda dalam menciptakan terobosan lebih inovatif.

Baca juga : Cara Menghidupkan Smartphone Samsung tanpa Menggunakan Tombol Power

Brand spirit baru ini sejalan dengan strategi baru realme yang berani menelurkan inovasi termutakhirnya ke pasar smartphone. Melalui pengaplikasian teknologi smartphone yang berani serta optimalisasi model bisnis, realme berhasil menciptakan strategi ampuh untuk menjadi game changer dalam industri smartphone domestik.

Realme mengadopsi model distribusi dengan rantai yang sederhana yaitu e-commerce. Semua dilakukan agar bisa menguntungkan penggunanya, memungkinkan lebih banyak anak muda menikmati kehidupan berkualitas tinggi.

Demikianlah daftar merk Hp china yang dapat kamu jadikan referensi dalam memilih Hp China dengan kualitas terbaik, perlu diingat perankingan ini diukur dari hal tertentu.

Hal itu adalah Daftar Merk HP China diatas yang mampu menguasai pasar dunia terlebih dahulu yang kemudian terus berkembang hingga saat ini, banyak Daftar Merk HP China yang kian hari makin pupoler.

Tinggalkan komentar

Contact Us